Фељтон: Како је “прогледао” Вук В. Томић – 2. део

Настављамо са преузимањем са сајта Источник истине делова транскрипта разговора Владике Георгија и Василија Томића који је, у присуству и са посредовањем Његове Светости Патријарха српског Иринеја, администратора Епархије канадске, одржан у седишту Епархије 23. септембра. Разговору је поред Патријарха, Владике и Томића присуствовао и секретар Епархије Александар Црногорац, а у просторију је улазио и свештеник Душан Гњатић са намером да слуша разговор, али га је, на молбу Владике Георгија, Патријарх избацио.

Напомена: сви наслови, све назнаке у заградама и сва наглашавања, интервенција су Уредништва.

КО ТО НЕ ПОЗНАЈЕ КАНОНЕ, УСТАВ И СТАТУТ?

Вук Томић као пастир

Вук Василије Томић пастир-лажни

ВЛАДИКА: Ти који си учествовао у изради Статута, требао си и морао знати да се тако нешто – прије одлуке о моме свргавању – није смјело десити а да се промјене могу изводити тек по постављању Епархијског архијереја, је ли тако.

ТОМИЋ: Но!

ВЛАДИКА: Како, када си био ти, покојни Димшо Перић, Милена Протић и ја.

ТОМИЋ: Но!

4th Ecumenical Council

Четврти Васељенски Сабор: Свети Оци – чувари Предања

 

ВЛАДИКА: И не само то, већ си био и у изради Устава СПЦ ѕа Северну и Јужну Америку.

ТОМИЋ: Ту сам врло учествовао и били смо нас петорица, вршили коначну редакцију,

ВЛАДИКА: Према Статуту…

ТОМИЋ: Василије Томић није учествовао у узради Епархијског Статута.

ВЛАДИКА: Ко је коректуру правио?

ТОМИЋ: Није Василије Томић! Василије Томић то није радио.

ВЛАДИКА: Питаћемо живу Милену, Димшо није жив, али питаћемо њу.

ТОМИЋ: Знам шта сам радио!

ВЛАДИКА: Свеједно, ти си морао да знаш Статут, живиш са њим већ 15-20 година. Треба си знати нешто прије одлуке о моме свргавању…

ТОМИЋ: Разрешењу…

ВЛАДИКА: Морао си знати да се промјене могу вршити тек по постављању „редовног епархијског архијереја“.

Вук Томић гуру-пастир проповеда издају свог Архијереја у име папизма београдског

Вук Томић пастир-лажни проповеда издају свог Архијереја у име папизма београдског: “Патријарх, Синод и Сабор су непогрешиви чак и кад безочно газе освештане каноне и Црквени Устав и правила.”

ТОМИЋ: Преосвећени, администратор Епархије канадске постављен је са пуним правима и обавезама и дужностима Епархијског архијереја.[i] То је прва одлука Светог Синода а после потврђена од С А Сабора.

ПАТРИЈАРХ: Ја нисам знао да када се постави администратор нема ништа да ради.

ВЛАДИКА: Тако је!

ПАТРИЈАРХ: Али са правима Епархијског архијереја.

ВЛАДИКА: Са правима и дужностима Епархијског архијереја подразумјева да има принадлежности Епархијског архијереја. А оно лијепо стоји да се за вријеме администрирања Епархијом не могу никакве персоналне промјене вршити. [ii]

ПАТРИЈАРХ: Само кад је администратор. Ја сам са правима, тако пише.

ВЛАДИКА: То не може, према канонима. А да је тако, у ствари, онда не би било проблема ни у банци а у ствари то јесте проблем. Да ли си од Његове Светости, тада, 1. маја, добио декрет или усмену сагласност да се моје „име Епископа Георгија убудуће не сме спомињати“?[iii]

ТОМИЋ: Но!

ВЛАДИКА: Па што си онда забранио?

ТОМИЋ: Епархија је невјеста једног мужа, и једна Епархија не може имати два мужа.

ВЛАДИКА: А један муж може имати двије невјесте?[iv]

ТОМИЋ: Оног момента када сте ви Преосвећени били разријешени дужности Епархијског архијереја Ви нисте више епархијски архијереј Епархије канадске. („привремено разрешен“, одлука Синода била је привремена тј „до заседања Светог Архијерејског Сабора“)

Апостол Павле

Свети апостол Павле: Епископ – једне жене муж

ТОМИЋ: То је Његова Светост…

ВЛАДИКА: То, ја мислим да си ти морао знати мало боље од тога.

ТОМИЋ: Само да завршим.

ВЛАДИКА: Добро, извини.

ТОМИЋ: А Вама је указивана почаст као Архијереју Српске цркве свуда гдје сте Ви били присутни, као што сте то могли лијепо да видите у Ручмонд Хилу.

ВЛАДИКА: Када? После одлуке Патријархове, тек у јуну – на Видовдан.

ТОМИЋ: Никакве одлуке Патријархове.

ВЛАДИКА: И речено је и то свештеницима, и то: „ко не буде испоштовао ову (твоју) одлуку бит ће позват на одговорност. Биће кажњен“!

ТОМИЋ: Које?

ВЛАДИКА: Да ако спомене моје име.

ТОМИЋ: То је азбука теологије Преосвећени, да не може једна епархија имати два епископа!

ВЛАДИКА: Азбука теологије је: не када се донесе привремена одлука већ када се изврши примопредаја! То је азбука теологије. И то је важило тек када је Његова Светост дошао овдје.

ТОМИЋ: Но! Но!

ПАТРИЈАРХ: Одлука је била да он (Василије Томић) прими Епархију!

ВЛАДИКА: Ко да прими Епархију?

ПАТРИЈАРХ: Да предаш Епархију Комисији-Заменику.

ТОМИЋ: Јесте замјенику!? Епископ је био разријешен и постављен нови Епископ.

ВЛАДИКА: Када је постављен нови Епископ?

ТОМИЋ: Нови епископ 20 априла. (Реч је о привременом разрешењу, Владика је трајно разрешен тек после одлуке Сабора, 22. маја).

ПАТРИЈАРХ: Када сам ја постављен за Епископа нишког, други дан сам служио са Патријархом Германом и тада сам већ спомињан као Епискиоп нишки…

ТОМИЋ О СВЕШТЕНИЦИМА – КО МУ ЈЕ „ДЕСНА РУКА“

ВЛАДИКА: Хоћеш ли да кажеш да не знаш да је о. Душан поткрадао свијеће у Киченеру, а онда си га поставио туженог због тога и много чега другог за шта је Црквеном суду стигла тужба за члана Црквеног суда. А нема за то ни формалних услова. Ти добро знаш да он има само средњу школу, а избацио си (из Црквеног суда) човјека који је пред докторском дипломом. И предложио Патријарху да се Напрсним Крстом одликује.

ТОМИЋ: Отац Душан Гњатић… ја не знам која је његова веза са тим свијећама…

ВЛАДИКА: То његов предсједник и свештеник тврде.

ТОМИЋ: Ту не стоји да је поткрадао своју цркву већ је однио у продавницу црквене свијеће.

ВЛАДИКА: И никада није дао ни једне центе пара од тога цркви.

Orthodox Church and Her enemies

Православна Црква и њени непријатељи

ТОМИЋ: У том писму се тврди да је: однио свијеће у неку продавницу! То је све што се у том писму тврди! А ову ствар да кажем: О. Душан Гњатић ми је први сарадник и моја десна рука и пуно ми значи у овим мукама и пословима које узима са мога бремена и добар дио тог посла и сам врло честито одрађује.

ВЛАДИКА: Види се. Његова честитост је посебно позната. Али о том потом, то нећу с тобом, с њиме ћу.

ПАТРИЈАРХ: Ја сам Владико затекао Душана као пароха, свештеника, а ако је био крив зашто га ти ниси казнио.

ВЛАДИКА: Био је крив од када је смијењен и премештен је на другу парохију, а то знају сви свештеници. То је било на Скупштни (Епархије).

ТОМИЋ: Нећемо сада да се у то петљамо…

ВЛАДИКА: Да ли знаш да је против њега покренут црквеносудски поступак? Без обзира на исход, може ли се неко одликовати док се против њега води судски процес?

ТОМИЋ: Не знам!

ВЛАДИКА: Као и против тебе!

ТОМИЋ: Стигло је нешто, што није стигло редовним путем и поткрепљено потребним таксама и осталим?!

ВЛАДИКА: Како нешто? Па добро, стигла је и од тебе и осталих 17 свештеника тужба јел то таксом и редовним путем поткрепљено? Извјешај Комисији, је ли то поткрепљено?

ТОМИЋ: Ко то каже да су стигле тужбе?

ВЛАДИКА: Стигли су извјештаји које сте дали и којим путем је то ишло?

ТОМИЋ: У мојим изјавама нема никакве тужбе!

ВЛАДИКА: Добро. Па како сада, без обзира на исход тужбе, може неко бити одликован напрсним крстом?

ПАТРИЈАРХ: Ја нисам знао, а чуо сам све најбоље о њему. Кажу, он је одличан свештеник, да има коректан став, јасан.

ВЛАДИКА: Имао је коректан став, пет година је продавао пицу и уз Часни пост и уз Божични пост, и онда био је у Новом Саду (без парохијске службе), нећу улазити у то, у његов морални статус, али сам о томе написао Свјатјејшем. Ако хоће ко да каже – има ко да каже о њему.

ТОМИЋ: Ја бих се радије ограничио на томе. Ја сам дао одговор.

ВЛАДИКА: Или не знаш или нећеш да кажеш. И сада тврдиш да је набољи свештеник и најбољи сарадник. Закуни се у ту своју истину.

Вук Василије Томић пастир-гуру изнад канона и заклетве

ТОМИЋ: Ја нећу да се кунем.

ВЛАДИКА: Нећеш јер не смијеш.

ТОМИЋ: Тврдим да ми је о. Душан Гњатић заиста пуно помогао у овим преломним мјесецима и добар дио терета које сам ја понио преузео на своја плећа.

ВЛАДИКА: Жао ми је да ниси способан толико и да си морао узети њега за (савјетника и помоћника), но то је твоја ствар. Ти и даље хвалиш, поједине и у Савјету држиш свештенике који пријете вјерницима. Зар ти није твој кум (ИМЕ ЗАШТИЋЕНО) показао пријетећу поруку коју му је послао Љубо Рајић (свештеник у Мисисаги)? Зар немаш сазнање којим се свештеницима све пријетило и ко је то чинио. Ако си на челу параде требаш знати шта ти војска у позадини ради?

ТОМИЋ: Ја бих ипак да почнемо, не због мене већ због…

ВЛАДИКА: Тако се каже у војсци. На челу колоне је тај и тај, за њим су… Је ли тако, јеси ли знао или ниси знао да је Љубо твога кума страшио и да му је послао претећу поруку?

ТОМИЋ: Знао сам!

ВЛАДИКА: И шта си предузео?

ТОМИЋ: Не знам који је садржај те пријетеће поруке.

ВЛАДИКА: Како не знаш кад ти је лично он (ИМЕ ЗАШТИЋЕНО) прочитао поруку?

ТОМИЋ: Не знам који је садржај те поруке.

ВЛАДИКА: Ако заборављаш и не знаш, онда ти је вријеме за пензију било давно.

„ПОЧАСНИ СЕКРЕТАР“

ВЛАДИКА: Да ли ти знаш да је Александар Црногорац (садашњи секретар Епахије) у Канади са визом која му дозвољава да ради само као свештеник јер је то дефицитаран кадар, а не у канцеларији? Поготову не да буде потписник чекова Епархије. Јесте ли свјесни да сте тиме обманули имиграционе власти Канаде?

ТОМИЋ: Уху, ху!?

ВЛАДИКА: Да ли си ти самоиницијативно повукао Црногорца са парохије у Винипегу или си наговорио Патријарха да то учини? И то је документовано код адвоката од стране Савјета, па ти види да ли ћеш и даље форсирати адвокате и судове.

ПАТРИЈАРХ: Тачно је. Рекао је да је на парохији, да има пуно услова и може да ради у канцеларији, а сада да ли је на парохији или канцеларији нема никаквог значаја.

ТОМИЋ: Отац Александар, званично је постављен на парохију а ово ради…

ЦРНОГОРАЦ (упада у реч):… по части!

ТОМИЋ: … као почасни секретар ЕУО!

ВЛАДИКА: Хонорарно или бесплатно?

ЦРНОГОРАЦ: Не бојте се Ви. Кажите слободно то судији!

У следећем наставку: Ко је наредио да се обустави налог Врховног суда Онтарија о наплати трошкова у хамилтонском процесу?

Извор: Источник истине

Напомене:

[i] Епископ и епархија, по канонима, у односу су женика и невесте. Зато епископ може управљати “са пуним правима епархијског архијереја” само једном епархијом. У Патријарховом случају, то је Митрополија Београдско-карловачка. Правило 74. Осмог Помесног Сабора (Картагенског): “Епископ који је постављен за привременог управитеља једне удове цркве, не смије заузимати пријесто те цркве”.

О овоме, а везано за безаконо деловање Василија Томића, писано је раније у:

http://www.kanadskisrbi.com/?p=455&lang=sr

 

[ii] СТАТУТ ЕПАРХИЈЕ КАНАДСКЕ
19.9.

Док је епископска столица упражњена, не може се започињати никакав посао који би се тицао епархијске оганизације, нити се могу изводити какве важне промене у пословима који су за време управљања бишег Епархијског Архијереја били започети.

УСТАВ СРПСКЕ ПРАВОСЛАВНЕ ЦРКВЕ
Члан 112

Упражњеном епархијом управља администратор, кога именује Свети архијерејски синод. Избор архијереја упражење епархије има се извршити у року предвиђеним канонима.  Док је епископска столица упражњена, не може се започињати никакав посао који би се тицао епархиске оганизације, нити се могу изводити какве важне промене у пословима који су за време управљања бишег епархиског Архијереја били започети.

 

[iii] Самоиницијативном одлуком проте Томића 1. маја (што свакако није у надлежности свештеника) да се забрани помињање имена надлежног епископа на богослужењима пре заседања Светог ахијерејског сабора и, како кажу канони, “пре него што је изречена коначна одлука” о његовом разрешењу, погажени су канони Цркве на начин који траже свргавање, тј. рашчињење проте Томића. Његов грех је утолико гори што је на кршење канона насилно натерао и друге свештенике а за ово безакоње везао и име поглвара Српске православне цркве.

Између осталих, погажени су следећи канони:

ПРАВИЛА СВЕТОГ КОНСТАНТИНОПОЉСКОГ (ДВОКРАТНОГ) САБОРА КОЈИ ЈЕ ОДРЖАН У ХРАМУ СВЕТИХ АПОСТОЛА

  1. правило:Пошто је нечастиви посејао семе јеретичког кукоља, па видећи да се тај кукољ мачем Духа у корену уништава, кренуо је сада другим путем, тј. путем преваре и настоји да безумљем расколника располови тело Христово. Свети Сабор, да би на самом почетку уништио ова настојања, наређује: да ако у будуће неки свештеник или ђакон окриви свога епископа због неких преступа, пре него што је то саборно размотрено и испитано, и пре него што је против истога изречена коначна одлука, те се усуди прекинути заједницу с њим, и не буде по предању Цркве, спомињао његово име на светим молитвама и Литургији, такви морају подлећи свргнућу и лишити се сваке свештеничке власти. Јер, који је постављен у чину свештеника и присваја себи суд митрополита, и пре суда окриви сам по себи свог оца и епископа, такав није достојан ни части нити имена свештеника. А који стану уз таквога, ако имају свештени чин, нека и они буду лишени части; ако су монаси или лаици, нека се у потпуности одлуче од Цркве, док не прекину везу са расколницима и не врате се своме епископу.
  2. правило:Због различитих расправа и забуна које се дешавају у Цркви, неопходно је установити и ово: да се ни под који начин не поставља епископ у оној цркви чији је предстојатељ још увек жив и још је у својој части, осим случаја да је он сам, добровољно, поднео оставку на епископство. Али и тада је потребно најпре до краја спровести канонско преиспитивање разлога због кога дотични жели да се уклони од епископства, и тек ако он буде смењен, нека се други постави на његово место епископа. Ако неки епископ, остајући у својој части, не жели да поднесе оставку, а не жели ни да води бригу о своме народу, него се склони из своје епископије, и преко шест месеци нека остане у неком другом месту, а тамо није задржан ни царским налогом, нити има да изврши некакву обавезу која му је дата од стране патријарха, нити га је спречила болест због које не може да се врати, такав, ако није био спречен ни једним од споменутих разлога, а ипак се удаљио од своје епископије и био поменуто време изван ње, такав мора бити лишен и части и достојанства једног епископа. Дакле, у погледу онога који је запустио стадо које му је поверено, и провео пола године у неком другом месту, свети Сабор наређује: да се има сасвим лишити архијерејства на које је постављен, и на његову епископију нека се постави други епископ.

На ово су верници Епархије канадске већ раније скретали пажњу. Види детаљније у:

http://istocnik-istine.com/Pisma.html#pismomisisaga

 

[iv] Упражњена епархија се у канонима Цркве назива удовом (5. и 25. правило Четвртог Васељенског Сабора; 5. и 74. правило Осмог Помесног Сабора, итд) из чега и следе канони и одредбе црквеног законодавства које забрањују да један епископ управља „са пуним правима епархијског архијереја“ у две епархије. Из тога, даље, следе одредбе које не дозвољавају промене у упражњеној епархији све до избора новог епископа који ће бити доживотно везан за ту епархију.

 



Categories: Бела Књига, после Сабора, Фељтон: Како је "прогледао" Вук В. Томић

Ознаке:, ,